ویژگی های کودک با عزت نفس پائین

ویژگی های  کودک با عزت نفس پائین :

توجه دائمی می خواهد .

در دوست یابی و حفظ آن مشکل دارد.

از شکست می ترسد .

خجالتی ، ضعیف و ناتوان است .

پیوسته و مداوم بدرفتاری می کند .

میزان خطر کردن در او صفر یا ناچیز است .

به آسانی تحت نفوذ همسالانش قرار می گیرد .

متمرد و بی اعتناست .

مسئولیت کمی می پذیرد و یا اصلاً مسئولیت نمی پذیرد .

خود و دیگران را کوچک می کند .

پرورش عزت نفس سالم از بدو تولد آغاز می شود و در طول زندگی ادامه می یابد .

برای اشتباهات و شکستها ، خود و دیگران را سرزنش می کند .

عزت نفس ، داشتن احساسی خوب در مورد خود اوست ، چگونگی احساسمان در مورد خودمان ، بر چگونگی یادگیری ، احساس ، تفکر ، کار ، بازی ، ارتباط با دیگران و هر عملی که انجام می دهیم مؤثر است . ما بیشتر عزت نفسمان را از دیگران و از طریق ارزیابی درک آنان نسبت به خودمان به دست می آوریم .

عزت نفس می تواند همیشه بهبود یابد . بچه ها هنگامی که عزت نفس بالایی داشته باشند ، آسان تر یاد می گیرند ، بهتر رفتار می کنند ، با دیگران به طور مؤثری ارتباط برقرار می کنند ، خوشحال تر هستند و احساس توانایی می کنند .

نکته مهم این است که با گفتار و رفتار عزت نفس بچه ها را تقویت کنیم . هنگامی که عزت نفس در حد بسیار بالایی است ، بیشتر مشکلات به حداقل می رسد و به تدریج محو می شود .

عمده ترین راه های پیشگیری از اضطراب

عمده ترین راه های پیشگیری از اضطراب

  1. استفاده از غذاهای متنوع و حاوی انواع مواد لازم برای بدن(رژیم غذایی سالم)، ثابت شده است. بین سلامت روح و جسم ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، بنابراین تغذیه و استفاده از نعمت های خداوند، نه تنها در سلامت جسم و حفظ کارایی بدن موثر است، بلکه در تامین آرامش و سلامت روح نیز نقش دارد.
  2. ورزش کردن به طور منظم مثل پیاده روی تند و سریع علاوه بر بالا بردن کارایی دستگاه تنفسی و گردش خون و شادابی فرد، میزان اضطراب را نیز کاهش می دهد.
  3. افزایش اعتماد به نفس، بدن را قادر می سازد از حداکثر نیروی خود برای مقابله با استرس استفاده نماید.
  4. ارتباط با افراد و دوستان خوشرو که باعث از یاد رفتن نگرانی می شوند.
  5. برخورداری از حمایت اجتماعی که فرد را در مقابل استرس مقاوم تر می سازد و به او احساس امنیت می دهد.
  6. تمرین برای اندیشیدن به زمان حال و مشغول کردن ذهن به کاری که در حال انجام است.
  7. کسب آگاهی و اطلاع از شرایط و مواردی که فرد با آن ها مواجه خواهد شد. بی اطلاعی از موقعیت فشارآور باعث اضطراب و استرس بیشتری می شود.
  8. خندیدن که سالم ترین راه جلوگیری از فشار روانی است.
  9. نوشتن ساده ی هیجانات و احساسات بر روی کاغذ که موجب تسکین فشار روانی می شود.     

یادمان باشد

یادمان باشد

 همه کودکان تا اندازه ای ترس و اضطراب در خود دارند و تقریباً همه آنها در جریان رشد با استرس های جزیی از قبیل حوادث ، تولد یک نوزاد جدید ، اسباب کشی به منزل جدید ، تغییر مدرسه و انتظارات بیش از پیش از آنها برای برخوردهای بالغانه تر،  روبرو می شوند که به این موارد استرس طبیعی می گویند.

استرس طبیعی اغلب بدون مراجعه به پزشک و با بکارگیری روشهایی از قبیل حمام گرفتن ، تنفس عمیق ، صحبت کردن با شخصی مورد اعتماد ، استراحت در اتاق تاریک و ... کنترل و برطرف می شود . اما زمانی که شرایط استرس زا به طور مکرر رخ دهد و یا بیش از حد طولانی شود به صورت مشکل بهداشت روانی در می آید و برای کودک و اطرافیانش رنج و ناراحتی به وجود آورده یا مانع رسیدن او به اهدافش می شود و یا در انجام کارهای روزانه و عادی او اختلال ایجاد می کند . پس همانطور که برای درمان هر چیزی باید علت یا علل را از بین برد ، در این خصوص نیز باید علت را جستجو ، بررسی و مرتفع نمائیم ؛ لیکن از سه دسته علل اصلی اضطراب شامل عوامل زیست شناختی و جسمانی ، عوامل ژنتیکی و ارثی و عوامل محیطی و اجتماعی ، به نظر می رسد عوامل اول و دوم ( زیست شناختی و جسمانی – ژنتیکی و ارثی ) را خیلی نمی توان تغییر داد اما برای کاهش  عوامل محیطی و اجتماعی که سبب بروز اضطراب شده اند ،  می توانیم تلاش کنیم تا مثلاً در خانه آرامش و  نظم برقرار شود ، پیام های اضطراب آور به فرزندمان نداده از طرح مشکلات مالی و گرفتاریهای اجتماعی در حضور کودکان حتی الامکان خودداری کنیم ، با کودکانی که به لحاظ سرشتی سخت و دشوار هستند با صبر و حوصله بیشتر برخورد نمائیم ، به فرزندانمان اعتماد به نفس لازم را در مواجهه با شرایط و موقعیت های مختلف بدهیم . ترس و نگرانی های خودمان را به فرزندانمان منتقل نکنیم ، شخصیت سایر افراد را در مقابل فرزندانمان تخریب نکنیم تا احترام به شخصیت خود و دیگران را به او بیاموزیم ، مکانیسم های تشویقی مان را تقویت و حتی المقدور از مکانیسم های تنبیهی بپرهیزیم ،...

برنامه مشاوره دبستان

برنامه های اجرایی  مشاوره دبستان

واحد مشاوره دبستان دخترانه دانشگاه صنعتی اصفهان درسال جاری، با هدف ارتقاء توانمندی های دانش آموزان برای زندگی فردی و اجتماعی و تقویت بینش و مهارت آنها در زمینه سازگاری، رفتار مثبت، پذیرش مسئولیت های اجتماعی و روبرو شدن با مسائل و مشکلات و حل آنها، طرح و برنامه هایی به صورت عام و خاص(در سطح دانش آموزی) در دئ بخش شامل:

  • آموزش آداب و مهارت های زندگی
  • مشاوره های انفرادی(در صورت نیاز)
  • نشست های تخصصی(با حضور مدعوین متخصص)

آماده نموده که در موعدهای مقرر اجرا می نماید.

در این راستا با اطمینان می توان گفت، بدون مسلح شدن به مهارت های زندگی امکان برخورداری از زندگی بهتر که مورد رضایتمان باشد، ممکن نخواهد بود. از این رو ضروری ست که این مهارت ها در کودکی آموخته شوند و درهمان کودکی و سپس در دوره نوجوانی تمرین شوند تا در بزرگسالی در موقعیت های پیچیده زندگی به کار آیند.

لازم به ذکر است که محتوای "آموزش آداب و مهارت های زندگی" در جهت و همسوی اهداف فوق الذکر و با استفاده از شیوه های فعال آموزشی و در قالب قصه * ، بحث و گفتگو، مسابقه، سرگرمی و .... تهیه شده است.

امیدواریم با حمایت شما اولیاء گرامی بتوانیم توفیق خدمت به فرزندانمان را با اجرای مطلوب طرح ها و برنامه ها بدست آوریم. ان شالله گامی هرچند کوچک در ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی آنها باشد.

ضمن تشکر از سرکار خانم شریفی، مدیر محترم دبستان، به دلیل فراهم آوردن این فرصت مغتنم و متقبل شدن زحمات فراوان

 * اگر می خواهیم فرزندانمان را در فضایی کاملا امن، به خطرهای کوچک و بزرگ نزدیک کنیم تا بتوانند اتفاق خوش و ناخوش را تجربه کنند، آشناترین، مهمترین و موثرترین روش قصه گویی است. باید باور داشته باشیم که زبان قصه از اثرگذاری بسیار برخوردار است و می تواند مفاهیمی مانند دوستی، شجاعت، قناعت، عفو، انصاف،.... را در قالب واژه ها، جمله ها و تصورات خیال انگیز چنان به روح و روان فرزندانمان پیوند بزند که می پندارند جزئی از وجودشان است و این همان قدرتی است که موجب شکل دهی به شخصیت شان شده و کلید ورود به دنیایی می شود که تعالی بخش است.